BØRN OG UNGE
Restless Legs Syndrome (RLS) rammer ca. 4 % af børn og unge under 20 år. Det svare til ca. 50.000 børn og unge. Omkring halvdelen af dem har moderate til svære symptomer. Forskning peger på at endnu flere kan have RLS uden at viden det, da mange ikke kender lidelsen.
Det er en sygdom, der kan være svær at have for et skolebarn, der skal sidde i et klasseværelse det meste af dagen. For hvis læreren ikke kender til sygdommen, kan barnets pludselige behov for at bevæge sig blive opfattet forkert. Barnet bliver opfattet som forstyrrende for undervisning, for hyperaktiv – eller som man sagde i gamle dage: uartigt.
Læs og se mere fra vores fokusdag børn og unge med RLS ved at klik på: Børn og unge med RLS
Det er vigtigt, at barnet får en diagnose, så skolen er klar over, at barnet har en lidelse – og ikke bare er hyperaktiv. Derefter kan man arbejde sammen om samme mål: at skabe en skoledag, som eleven kan mestre, så eleven kommer i skole. Det er vigtigt at undgå skolevægring. Der er en række praktiske ting, man kan gøre for at hjælpe barnet:
Sæt eleven et sted, hvor det er let at forlade klasseværelset, så man forstyrrer så lidt som muligt, når trangen til at bevæge sig, melder sig.
Et ståbord vil ofte kunne løse problemet.
Eleven skal have tilrettelagt sin undervisning, så der tages hensyn til manglende koncentrationen på grund af rastløshed og for lidt søvn.
Man kan udpege eleven til at samle/udlevere ting i timerne, så eleven får rørt sig lidt i løbet af timen.
Muligheden for at trække sig tilbage til et grupperum kan være til stor hjælp, hvis man er træt eller har dårlig koncentration.
Den tekniske udvikling er positiv for elever med RLS, fordi de lettere kan gå til og fra undervisning.
Eleven skal om nødvendigt have mulighed for at aflægge prøver mundtligt og have forlænget tid til prøver, eksamener og eksamener.
Fysisk aktivitet er vigtigt for alle, og det kan også reducere RLS-symptomer og gøre det lettere at falde i søvn. Gør fysisk aktivitet til en del af dagligdagen for barnet. Men man må ikke overdrive, for hård fysisk aktivitet kan forværre symptomerne. Træn aldrig lige før sengetid.
Læs mere under ergoterapeutiske vejledning
Har dit barn svært ved de mere stillesiddende aktiviteter, er det vigtig at du som forældre øger fysisk aktiviteter, eller bruger sansestimuli se under ergoterapeutiske vejledning.
For at dit barn kan være deltage i stillesiddende aktiviteter som bl.a. være sudoku, ordspil, brætspil, kortspil eller video- og computerspil er det vigtig at stimulerer alle grundlæggende sanser første, som balancesansen, muskel og led sansen, følesansen.
Nogen oplever også, at fokus på symptomerne aftager, når de strikker, hækler, perler, maler, bygger modelfly/biler eller Lego, hvor der er noget bevægelse som får RLS til at aftag.
Et fritidsjob, eller uddannelse hvor du bruger kroppen kan også hjælpe på kroppen bliver naturlig træt og kompenserer for RLS.
Hvad der virker er individuelt, og man må prøve sig frem.
RLS har flere sværehedsgrader og derfor er fysiske aktiviteter ikke altid nok. Tal med din læge hvis det er tilfældet.
SØVN
Det største problem for børn og unge med RLS, er søvnforstyrrelser. Derfor er det vigtigt med gode søvnrutiner.
RLS påvirker patienter forskelligt. Derfor skal man overvåge, om forskellige aktiviteter, mad eller andet udløser symptomerne eller forværrer dem. Før en dagbog over aktiviteter, mad- og drikkeindtag, søvn og RLS-symptomer over 1 til 2 uger. Det kan muligvis identificere "udløsere" af dit barns RLS-symptomer.
At tale om sygdommen er vigtigt, for det er ikke sikkert, at barnet eller den unge forstår den. Og så kan de komme til at føle sig meget alene med det. Alene det at få at vide, at man deler sygdommen med 2–4 % af alle børn i Danmark, kan opleves som en trøst.
Kontonummer:
Bank: Spar Nord
Reg: 9277- 1910596086
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes